DEN HÄR BLOGGEN DRIVS AV KULTURMILJÖ HALLANDS BYGGNADSVÅRDSAVDELNING. HÄR BERÄTTAR VI OM VÅRT DAGLIGA ARBETE. VÄLKOMMEN!

måndag 31 augusti 2015

Mycket på gång i Laholm

Nu är sommaren definitivt över och det märks på många sätt. Allt fler projekt och ärenden kör igång. Vi har t ex fått detaljplanen för kvarteret Hästen på remiss och vi har börjat arbeta med hur de kulturhistoriska värdena ska tas om hand i en ny detaljplan för kvarteret Humlan.

I fredags lyckades jag skicka iväg kulturhistoriska dokumentationer av kyrkogårdarna i Veinge och Tjärby på remiss. Denna veckan ska även dokumentationen av Mästocka kyrkogård bli så färdig att den kan skickas iväg för påsyn.
Framsidan till remissupplagan av rapporten om Veinge kyrkogård.

Den 15 september ska jag och min arkeologkollega Par Wranning prata om Laholms kulturhistoria på Laholms bibliotek. Per tar hand om den förhistoriska biten och jag har det byggda kulturarvet på min lott. Det finns en hel del att prata om och förhoppningsvis ska jag under de kommande två veckorna få till ett föredrag med en röd tråd som är av intresse.
Gamleby, en fantastisk miljö där människor lever och verkar även idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar